Napísať knihu je to najmenej! alebo Ako sa z nápadu stane kniha

Na začiatku je nápad, po ňom nasleduje písanie a potom obrovská kopa ďalšej roboty, knihy totiž nerastú len tak na strome. Chcete vedieť, ako vznikla možno aj vaša obľúbená kniha? Tak listujte našim blogom ďalej.

Podľa autorky Ivice Ďuricovej najnáročnejšie na vzniku knihy paradoxne nie je napísať ju: „Editácie, korektúry, ale najmä proces finalizácie, teda prechod od sadzby, cez tlač a distribúciu, až na pulty kníhkupectiev a napokon marketing, aby sa kniha dostala aj k čitateľom. To je najťažšia časť celého procesu a trvá týždne až mesiace. Niekedy možno aj dlhšie ako samotné písanie.“
My pomáhame tento proces o čosi zjednodušiť – postaráme sa o sadzbu knihy, vytvorenie obálky aj dodanie do partnerskej tlačiarne. Ako to všetko prebieha?

Za vznikom knihy sa skrýva celá veda

„Knihu treba samozrejme najskôr napísať,“ hovorí autorka Ivica Ďuricová. „Autor často pracuje chaoticky, miestami napíše aj 10 000 slov za deň, niekedy sa nevie pohnúť aj mesiac.

Priemerná kniha má tak okolo 80 000 slov, čo v závislosti od sadzby predstavuje cca 350 strán. Mne trvalo moju beletristickú prvotinu Zlaté puto napísať asi rok.“ Po editácii a korektúrach sa surový nezalomený text posiela na knižnú sadzbu, napríklad k nám do Webmaxu.

Nepodceňujeme silu fontu

Aby sa knižný príbeh dal bez problémov čítať, musí byť napísaný tým správnym fontom písma. Pri použití bezpätkového by ste po pár riadkoch knihu odložili preč, lebo by vás čítanie rozčuľovalo. Preto je najvhodnejšie voliť niektorý z pätkových fontov. Dôležitá je aj dostatočná šírka okrajov, aby sa nestalo, že po zviazaní časť textu neuvidíte.

Autor alebo vydavateľstvo nám text knihy dodá vo wordovom dokumente. V našom grafickom oddelení potom naštýlujú fonty a telo textu, nastavia stránkovanie, hlavičku. Následne ide text vo formáte pdf na predtlačovú kontrolu, pretože dvakrát meraj a raz tlač.

Pozor na vdovy, parchantov a slabiky!

Grafici si musia dávať pozor aj na „vdovy a parchantov“. Nieže by im od nich niečo hrozilo, ale na stránkach kníh nevyzerajú dobre. Už určite tušíte, že nejde o skutočných ľudí, tak o čom je teda reč? O parchantoch hovoríme vtedy, ak na konci odstavca ostanú v novom riadku jedno či dve slová. Vdova je zase to, keď prvý riadok odstavca je na jednej stránke a zvyšok na tej druhej.

Ma-ma, cho-bot-ni-ca, pluh, vo-do-vod. Spomínate si ešte na to, ako sme na základnej škole rozdeľovali slová na slabiky? Nuž, pri sadzbe kníh je to máličko zložitejšie. Napríklad na konci riadku je nutné rozdeliť slovo tak, aby v tom nasledujúcom neostali zo slova len dve písmená.

Korektúr nie je nikdy dosť

Potom text putuje naspäť k jeho tvorcovi na odsúhlasenie a korektúry. Prečo ďalšie korektúry? Aj InDesign, v ktorom sadzbu kníh robíme, je podľa našej Mirky len človek, takže sa tam môžu objaviť chyby najmä, čo sa týka rozdeľovania slov. A chyby vo výsledku nechceme.

Na obálke záleží

Síce sa hovorí: „Nesúď knihu podľa obalu,“ no každý radšej siahne po knihe, ktorá je lákavá už na pohľad. Preto sa netvárme, že na obálke nezáleží. Zvyčajne má autor alebo vydavateľstvo predstavu o vzhľade obálky, no ak nemá, vieme mu s tým pomôcť.

Názov knihy na obálke by mal byť dostatočne zreteľný pri náhľade na internete ale aj vtedy, ak sa kniha nachádza vo výklade. Chrbát obálky sa určuje podľa rozsahu knihy či hrúbky použitého papiera. Navyše knižný chrbát nie je ako ten náš, preto bez obáv môže byť guľatý alebo rovný podľa toho, ako sa vám páči.

S tlačiarňou sa dohodne aj to, akú bude mať kniha väzbu – šitú či lepenú a obálku – tvrdú alebo mäkkú. Knižné väzby sa označujú písmenom V a príslušným číslom. Napríklad označenie V1 znamená, že knižné zložky sú zošité spolu s obálkou v chrbte a orezané z troch strán. Po označením V2 sa skrýva lepená väzba a pri V7 ide o poloplátennú tuhú väzbu.

Na tvorbe kníh zatiaľ spolupracujeme s vydavateľstvom Zachej, autormi Jánom Solíkom a Ivicou Ďuricovou: „Na Webmax som dostala výborné referencie, tak som sa im rozhodla dôverovať. A naozaj nemôžem povedať krivého slova. Termín bol maximálne ústretový, zvlášť v predvianočnom období, keď je knižný blázinec. Všetky moje pripomienky boli zapracované doslova obratom, výsledné dielo vyzerá veľmi pekne! S inými štúdiami som v rámci knižnej sadzby skúsenosť nemala, ale už by som inam ani nešla. :)“

Ako spoluprácu s nami vidí autor Ján Solík? „Vydávanie kníh nie je našou každodennou činnosťou, preto oceňujeme, ak má dodávateľ skúsenosti a vie nám poradiť. Nemenej dôležitý je reálny odhad dodacích lehôt a ich následné dodržiavanie. A v neposlednom rade sú to férové ceny. Toto všetko sme pri spolupráci s tímom Webmaxu našli.

Ďalší môžete byť napríklad vy!

Foto: pexels.com, giphy.com


Páči sa ti to?
Zdieľaj:

Naši profesionáli k vašim službám.
Neváhajte a kontaktujte nás.

Kontaktný formulár

Ak máte otázky, neváhajte nás kontaktovať na 0948 941 942, info@identiq.sk alebo vyplňte kontaktný formulár:

Moment, prosím, formulár sa nahráva...